کد مطلب:278652 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

گفتار ما
این روایات و آنچه در فصل بیست و یكم از باب سوم، در توضیح مدت عمر و حكومت حضرت قائم علیه السلام بعد از ظهورش، ذكر كردیم، مدت عمر امامان معصوم و حكومتش بعد از رجعت را برای ما روشن می كند. و در همان فصل گذشت كه حضرت مهدی علیه السلام به مرگ طبیعی از دنیا می رود و امام حسین علیه السلام او را غسل می دهد و كفن و دفن می نماید.

روایات زیادی وجود دارد [1] - كه بعضی از آنها را در فصل آینده می آوریم- كه دلالت می كند هیچ مؤمنی كشته نمی شود مگر اینكه رجعت می كند تا به مرگ طبیعی بمیرد و هیچ مؤمنی - از مؤمنین محض - نمی میرد مگر اینكه رجعت می كند تا كشته شود. و پیامبران و جانشینانشان و به ویژه پیامبر ما و جانشینانش علیهما السلام چون كاملترین بندگان و بلندمرتبه ترین آنها هستند قطعا رجعت می كنند كه اگر به فیض



[ صفحه 243]



شهادت نرسیده باشند كشته می شوند و اگر رسیده باشند، به مرگ طبیعی می میرند، و قائم علیه السلام، بنابر دو روایت فصل بیست و یكم، بر می گردد و كشته می شود؛ در عین حال، فقط خداوند به حقیقت امور آگاه است.

غیر از آنچه در توضیح دو روایت مزبور ذكر شد، قسمتهای پایانی دعایی كه برای روز دحوالارض نقل شده و نیز زیارتی كه برای حضرت قائم رسیده است، دلالت می كنند كه آن حضرت، رجعت خواهد فرمود.

آن دو قسمت از دعا و زیارت از این قرار است:

«پروردگارا بر تمامی پداران و اجدادش درود فرست، و ما را از یاران و اهل بیتش قرار ده و در رجعتش ما را بر انگیز تا در زمان او از یارانش باشیم...» [2] .

«و قرار دهد برای من رجعتی در ظهورت و رجعتی در ایام - حكومت - تو.» [3] .


[1] ر، ك: بحارالانوار، ج 53، ص 29، از ابواب رجعت، روايت 70،68،59،58،55،8،5 و73.

[2] مصباح المتهجد، ص 612.

[3] بحارالانوار، ج 53، ص 95، روايت 109.